24 mei 2012

KNOTSUI OF MOLENRIDDER


Ik ben een knotsui, zegt een briefschrijver, dat is dan weer wat beter dan een molenridder. Die heb ik ook al eens gehad. Alleen maar omdat ik niet wil dat een supermarkt uit puur commerciële overwegingen gaat dicteren hoe onze groenten gaan heten. Bosui is bosui, geen salade-ui. Hier een paar reacties.
Goedemorgen heer Wilbrink, 
Reeds enkele dagen ageert u tegen het verkeerde gebruik van namen van producten, wat mij betreft terecht want er is veel mis in levensmiddelen en supermarkt land.
volgens een ingredientenboek worden de door u bedoelde uitjes lente- of bosuitjes genoemd.
ik herinner mij echter dat ik zo'n 50 jaar geleden nog wel eens een boodschap moest doen voor mijn moeder, als er een kropje sla moest worden gehaald was de standaardvraag van de groenteboer (die bestonden toen nog) sla-uitje er bij??
dus................... 

Veel erger vind ik het dat immer gesproken wordt over een wiener schnitzel, als er een in elkaar geperst hoopje gepaneerd varkensgehakt wordt verkocht. Bij onze oosterburen is dat verboden, het heet dan schnitzel wienerart, de term wiener schnitzel is daar beschermd! Reeds 40 jaar geleden had ik daar hooglopende ruzie over met een slager.
Wat verder te denken van kip-cordon bleu etc etc.........?? 
groet JC Polling

Hè wat maak je je weer heerlijk druk, Felix.
Onze eigen voorvechter voor eerlijke voedselbenaming. Je hebt gelijk, we laten ons gewoon niet meer de wet voorschrijven. Want àls ze het dan zo graag slauitjes willen noemen , waarom liggen ze dan niet bij de sla? Ehèn, waarom heet gewone sla opeens BOTERsla? Bovendien gebruik je bosuitjes eigenlijk meer in andere gerechten dan in de sla. Ik WIL helemaal geen bosui in mijn sla. Maar...of we met z'n allen die reclamejongens kunnen verslaan weet ik eigenlijk niet zo zeker. Ik hoop dat je veel respons krijgt en wie weet hoever we komen. Succes, Annette


Hallo Felix, 
Doe nou eens normaal man.
Nu ben je al zeker drie afleveringen aan het zeuren over die bosuien van je. Ga ook even tegen Wikipedia in om de manier waarop ze 'bosui' omschrijven. Je bent niet zo blij met die grootgrutter, nietwaar? Ik vind jou een knotsui. 
Groetjes van Bert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten